Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når jeres barn skal begynde i børnehave, inviterer vi jer på en samtale sammen med en pædagog fra både den gamle og nye stue. Her er mulighed for, at I sammen med den nuværende pædagog kan fortælle pædagogen i børnehaven om jeres barns trivsel, udvikling og behov. Her fortæller vi også om, hvordan det er at gå i børnehave, og hvordan rutinerne ser ud på den nye stue.

For at vænne jeres barn til at være i børnehaven begynder vi nogle uger inden skiftet at gå på korte besøg hen til den nye stue. Når det er muligt, flytter vi også flere børn fra vuggestuen sammen, så jeres barn starter sammen med et kendt ansigt. Vi gør besøgende længere lidt ad gangen, så jeres barn til sidst kan være på den nye børnehavestue hele dagen.

Overgang fra børnehave til skole

Hvert år danner vi en storegruppe for de børn i Hulahophuset, der skal starte i fritidsordning og skole det kommende år. Storegruppen mødes flere gange om ugen og laver forskellige aktiviteter, som motiverer børnene og klæder dem på til det nye kapitel.

Det handler især om at gøre børnene klar til at tage del i nye fællesskaber. Vi laver forskellige ting, som hjælper børnene med at blive mere selvstændige, selvhjulpne og modige, så de føler sig klar til hverdagen i fritidsordning og skole. Vi tager også på besøg i en fritidsordning og skole, så børnene får et indblik i, hvordan sådan en ser ud.

Op til skolestarten har vi en samtale med jer forældre om, hvordan jeres barn bedst muligt bliver skoleparat, og hvordan vi kan hjælpes om det.