Hverdagen i Hulahophuset

Genkendelighed og faste rammer skaber tryghed og ro hos børn, og derfor har vi en fast rytme for hverdagen, som vi altid følger. Til gengæld er der god mulighed for, at de aktiviteter, vi fylder dagene ud med, kan se forskellige ud. Vi tilpasser nemlig aktiviteterne til børnenes forskellige behov.

En vigtig del af vores hverdag er desuden alle de ting, der sker, når vi ikke har særlige aktiviteter eller lege i gang. Det gælder alle hverdagsrutinerne som at vaske hænder, tage overtøj på og spise frokost. Disse øjeblikke fylder meget hos os, for vi tager os altid rigtig god tid til dem, så børnene selv kan være med og lære, hvordan man gør.

Det betyder nogle gange, at gåturen bliver meget kort, fordi vi har brugt 20 minutter på at tage sko og jakker på - men det giver børnene masser af succesoplevelser, når de kan selv, eller når de hjælper en kammerat i mål med at få lukket støvlen.

Morgen

Vi åbner klokken 7, hvor vi tager imod de første børn. Indtil klokken 7.30 er der morgenmad til dem, som ikke har spist hjemmefra. Herefter går morgenen med at sige godmorgen og tage godt imod alle børn, få udvekslet et par ord med jer forældre og sætte forskellige legezoner op, som børnene kan møde ind til og fordele sig på, alt efter hvad de er i humør til.

Ved 9-tiden holder vi samling på alle stuer. Derfor må I meget gerne sørge for at aflevere inden 9, så vi kan skabe ro omkring samlingen til at få sagt godmorgen til hinanden og tale om, hvem vi er, og hvad vi skal lave i dag. Det er rart for børnene at nå at være med til samlingen, så de kommer godt ind i dagen og er forberedt på de ting, der skal ske. Til samlingen spiser vi også en lille formiddagssnack.

Når I afleverer om morgenen, skal I huske at tjekke jeres barn ind på Aula, enten på en af skærmene i huset eller på jeres Aula-app.

Formiddag

Efter samlingen fordeler vi os ud i mindre, faste grupper med få børn og en enkelt voksen. Her laver vi forskellige aktiviteter, som passer til børnegruppens behov. Det kan være alt fra sanglege, tegninger eller puslespil, til rytmik og dans, en tur på legepladsen eller en gåtur ud i nærområdet. De grupper, der bliver indenfor, fordeler sig typisk ud i hele huset, så der er ro omkring den aktivitet, den enkelte børnegruppe laver.

Frokost

Når klokken er 11, rumler de fleste små maver, og så er det tid til frokost. Vi får lækker og sund mad, som vores gode køkkenpersonale laver til os. Frokosten handler ikke bare om at få mad i skrutten, men om hele måltidet. Der er nemlig masser af udvikling at hente i måltidssituationen.

Børnene er med til at dække bord, øse mad op og sende videre rundt til deres kammerater ved bordet. Det styrker både deres motorik, sprog og relationer. Vi spiser også i små grupper, så der er nogenlunde roligt omkring bordet, og vi kan tale sammen om den mad, vi spiser, hvad vi har brugt formiddagen på, eller hvad der ellers falder børnene ind.

Eftermiddag

Efter frokost er der en masse børn, der sover - det er primært vuggestuebørnene, men børnehavebørn kan også have brug for et hvil. De vuggestuebørn, der ikke sover, er typisk samlet på en stue, hvor vi leger og hygger. Børnehavebørnene er som regel på legepladsen efter frokost, men der er også plads til, at nogle mindre børnegrupper kan have aktiviteter indenfor, hvis der er behov for det.

Ved 14-tiden er de fleste børn vågnet igen, og så er det tid til eftermiddagsmad ude på stuerne. Resten af eftermiddag går med leg og aktiviteter, som også typisk foregår i mindre grupper.

Når I henter jeres barn, sætter vi meget pris på, at I hjælper jeres barn med at rydde lidt op, hvis det har siddet med noget legetøj eller lignende. På den måde viser vi børnene, at vi alle sammen sætter pris på vores legetøj og passer på de ting, vi har her i Hulahophuset.

Mandag til torsdag lukker vi klokken 16.45, og fredag lukker vi klokken 16.30